Programy pro žáky

Program pro 1. stupeň ZŠ

Pro žáky prvního stupně základních škol jsme připravili sérii vzdělávacích programů. Máme k dispozici širokou škálu pomůcek a technologií. Naší dlouholetou snahou je v dětech podnítit chuť objevovat a zkoušet nové věci. Kolegům a kolegyním chceme zároveň představit nové pomůcky a metodické postupy, které mohou inspirovat. Proto nabízíme následná metodická setkání pro pedagogy, aby si každý mohl vyzkoušet používané pomůcky a nové metody. Klademe důraz na praktickou činnost žáků. Nejsme vědecká show, ale praktické dílny, které svým obsahem odpovídají rámcovým vzdělávacím programům a naplnuji požadované kompetence.

Programová nabídka:

Sucholedové kouzlení – když věda mrazí i baví!

délka: 45 minut
věk: 3. – 6. třída

Co všechno dokáže látka s teplotou blížící se – 80 °C? Představíme dětem suchý led – pevný oxid uhličitý, který v sobě skrývá fascinující vlastnosti. Společně odhalíme princip sublimace, zjistíme jeho další vlastnosti a hlavně – užijeme si spoustu efektních pokusů, které nadchnou malé vědce i vědkyně. Mlžná show, bublající lektvary a překvapivé jevy zaručeny! Žáci si odnesou nejen nové poznatky, ale i zážitky, které v nich probudí chuť zkoumat, objevovat a klást otázky.

 

 

 

Dotykoví i blokově programovatelní roboti – naprogramuj si cestu!

délka: 45 minut
věk: 2. – 5. třída

Ponořte se do světa robotiky, kde každý dotyk a každý krok má smysl! Děti se zábavnou formou seznámí se základy algoritmického myšlení – pomocí programovatelných BlueBotů nebo VEX123 vytvoří vlastní sekvence příkazů, tedy algoritmus, a vyšlou robota na cestu k cíli. Čeká nás plánování trasy, zkoušení, hledání chyb i řešení nečekaných překážek. Naším cílem je rozvíjet logiku, představivost, pravo-levou orientaci a schopnost vyhodnocovat vlastní úsudek. Děti zažijí, jaké to je být malým programátorem a zjistí, že i robot potřebuje jasné instrukce, aby došel tam, kam má. Interaktivní a podnětný program je vhodný i pro nejmladší školáky – vše ovládají jednoduše dotykem! V případě zkušenějších programátorů můžeme propojením robotů s tebletem využítt blokové programování.

Zažij mikrosvět

délka: 45 minut
věk: 2. – 5. třída

 

V tomto programu nahlédneme do mikrosvěta kolem nás – pomocí mikroskopu objevíme fascinující detaily, které běžně zůstávají skryté. Ukážeme si, že mikroskop není jen výsada vědců. I mladší žáci v něm najdou zábavného průvodce pro objevování světa. Vše se zvětší, zaostří a odhalí nové tvary i struktury. Prozkoumáme lidskou pokožku, běžné předměty z okolí a nahlédneme i do tajů techniky. Připraveny jsou trvalé preparáty i překvapivé objekty k pozorování – mikroskop nás zavede tam, kam běžné oko nedohlédne.

 

 

Měření teploty – když pocit nestačí

délka: 45 minut
věk: 2. – 5. třída

Teplo nebo zima? Všichni to známe… Ale co když nestačí říct „je mi chladno“? V tomto programu se žáci ponoří do světa fyziky, který mají každodenně na dosah – a přesto ho ještě úplně neznají. Pomocí moderního bezdrátového teploměru se naučí přesně sledovat změny teploty v různých situacích i prostředích – vklouzneme do experimentů se studenou vodou, ohřátými materiály i vlastním tělem. Žáci pochopí, že naše smysly nejsou vždy spolehlivým měřidlem a že čísla na displeji někdy odhalí víc, než si myslíme.

Program pro 2. stupeň ZŠ

Na druhém stupni základních škol a v odpovídajících ročnících víceletých gymnázií již předpokládáme, že žáci mají základní povědomí o odborné terminologii, znalostech a dovednostech napříč přírodovědnými i technickými obory. Díky tomu mohou naše programy nabídnout hlubší a zaměřenější přístup ke zvoleným tématům. Obsah jednotlivých aktivit je úzce propojen s konkrétními předměty, jako jsou fyzika, chemie, biologie, dílny nebo informatika, a navazuje tak na to, co žáci znají ze školy – ale zároveň přináší nové perspektivy, příklady a aplikace. Snažíme se maximálně využít technologiíí, tak aby byl zachován v maximální míře metodický potenciál probíraného učiva.

Součástí programů jsou i praktické činnosti, které rozvíjejí jemnou motoriku, logické uvažování a schopnost naplánovat a realizovat postup krok za krokem. Věříme, že je cennější důkladně porozumět několika vybraným principům v rámci jedné časové jednotky, než se povrchně dotknout širokého spektra témat. Tento přístup umožňuje dětem přemýšlet, klást otázky, diskutovat a samostatně experimentovat.

 

Programová nabídka:

Když je led suchý…….

délka: 45 minut
věk: 7. – 9. třída

Co všechno dokáže látka, jejíž teplota se blíží -80°C?  Seznamte se se suchým ledem – pevnou formou oxidu uhličitého, která promění běžnou hodinu v laboratoř plnou mlhy, bublin a překvapení! V tomto programu žáci na vlastní oči zažijí sublimaci, zkumavkové pokusy, při kterých budou plyn přelévat, zkoumat změny tlaku a nevšední chování CO₂. Vyzkoušíme si také měření koncentrace CO₂ pomocí moderního bezdrátového senzoru PASCO propojeného s aplikací Sparkvue na tabletu – žáci získají skutečná data jako praví vědci. Program rozvíjí zvídavost, kritické myšlení i a podporuje osvojení základních principů fyziky a chemie, propojuje tradiční experiment s digitální technologií.

 

Micro:bit – první kroky do světa programování

délka: 45 minut
věk: 6. – 9. třída

Jak zprostředkovat žákům základy programování ve výuce zábavně, jednoduše a bez předchozích zkušeností? Tento program nabízí žákům jedinečnou příležitost seznámit se s mikropočítačem BBC micro:bit – moderní vzdělávací pomůcku, která rozvíjí logické myšlení, kreativitu a technologickou gramotnost. Pomocí notebooků či tabletů si žáci vyzkouší připojení zařízení, seznámí se s jeho funkcemi a následně v intuitivním grafickém prostředí MakeCode https://microbit.org/code/ navrhnou a naprogramují jednoduché úkoly, které micro:bit provede. Čeká nás blikání LED diod, reakcí na pohyb i první interaktivní projekty.

Program je ideální pro školy, které s touto technologií teprve koketují – nevyžaduje žádné předchozí vybavení ani zkušenosti. Naopak slouží jako ochutnávka možností, které mikropočítače mohou do výuky přinést. Zároveň inspiruje pedagogy, jak je smysluplně zapojit. Během jedné lekce si žáci nejen osvojí základy algoritmického myšlení, ale zažijí pocit úspěchu, kdy se „něco opravdu stane“ – a to díky jejich vlastnímu kódu.

 

Digitální mikroskopie

délka: 45 minut
věk: 7. – 9. třída

Jaké tvary se skrývají v běžných předmětech, které denně míjíme? V tomto programu se žáci stanou badateli neviditelného. Pomocí dvou typů digitálních mikroskopů (se zvětšením až 200× a 500×) a tabletů nahlédnou do světa, který je za hranicí rozlišitelnosti lidským okem. Prozkoumáme trvalé preparáty i nečekané objekty.  Každý detail bude větší, výraznější – a někdy až překvapivě krásný. Nejzajímavější objevy žáci vyfotí a společně prozkoumáme tyto výstupy.Program rozvíjí pozorovací schopnosti, zvídavost, práci se záznamy a technologiemi a zároveň otevírá dveře do vědeckého přístupu ke zkoumání světa.